Ez sokakat érint

2024.02.08. 14:00

Kitart az elégedetlenség: tényleg jöhet a sztrájk?

Miután a város szempontjából tényleg filléreken rugózik a pécsi önkormányzat a sofőrök béremelése kapcsán, a buszvezetők nem tágítanak: ha a városvezetés prémiummal együtt rögtön duplájára tudta emelni a vezérigazgató bérét, aki előtte egy percig sem dolgozott a Tüke Busznál, akkor ők is hajthatatlanok.

Bóka Máté Ciprián

Skutnik Tibort a Dél-Komtól ejtőernyőztette át a baloldali városvezetés a Tüke Busz Zrt. élére, holott előtte semmilyen tapasztalatot nem szerzett tömegközlekedési cég irányításában. Skutnik persze nem volt ismeretlen a szocialista-DK-s városvezetők előtt, hiszen korábban Péterffy Attila pécsi polgármesterrel együtt dolgozott a pécsi erőműnél. 

A cégvezetőt azt követően nevezték ki, hogy az előző vezérigazgató, Bánkuti István botrányos körülmények között távozott a posztjáról. Skutnik még egy percet sem dolgozott a vállalatnál, máris az alapfizetését bruttó 1 millióról megemelték 1,3 millióra, de ezt még megtoldották 70 százalékos prémiummal. Mivel ezeket a prémiumokat a baloldal általában teljes mértékben kifizeti a baráti cégvezetőknek, így havonta 2,1 millióval gazdagodhat. 

A béremelés tehát vezérigazgató esetében több mint 200 százalékos volt úgy, hogy még egy percet sem dolgozott a vállalatnál. Ehhez képest viszont a sofőröket képviselő a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) tavaly 25 százalékos alapóra béremelést kért, amit azonban nem teljesített az önkormányzat. Januárban ezért munkabeszüntetést tartottak, bár az is tény, hogy Péterffyék annyira lecsökkentették a járatok számát, hogy ez bizonyos vonalakon már nem is volt érezhető, amit ráadásul az MSZP.s támogatottságú ex-képviselőjelölt, Hofekker Ferenc vezette Független Demokratikus Szakszervezet még meg is próbált fékezni. 

A munkabeszüntetés után a Tüke Busz Zrt.-nél lezajlott bértárgyaláson nem fogadta el a SZAKSZ  az önkormányzati cég ajánlatát, mert érdemben nem növelte korábbi bérfejlesztési ajánlatát, hiszen az a gépkocsivezetők számára nagyságrendileg változatlan maradt (17,7 százalékos emelés, illetve béren kívüli juttatások) a korábbihoz képest, míg a többi területen dolgozók esetében félszázalékkal megtoldották az emelés mértékét, így az 13,5 százalék lett.

Raposa Gábor, a SZAKSZ pécsi vezetője elmondta, hogy ezt követően felmérést végeztek a munkavállalók körében, és kiderült, hogy továbbra is ragaszkodnak a legalább 20 százalékos bérfejlesztéshez.

– Amennyiben nem sikerül megegyezni és nem kapunk megfelelő ajánlatot, akkor február 27-28-án újabb munkabeszüntetésre kerülhet sor – mondta a szakszervezetis. – A konkurens állami cégnél is az alapórabérre vetítve 20 százalék feletti keresetfejlesztés lesz, a pécsi cégnél megajánlott bérfejlesztésen felüli juttatások viszont nem egyforma mértékben érintenék a dolgozókat, hiszen az üzemanyag megtakarítással nem lehet minden buszon ugyanazt elérni, az eladott jegyek darabszáma is változó, egy család költségvetését ilyenekre nem lehet alapozni

 – sorolta az érveket Raposa Gábor. 

 

– A városvezetésnek haladéktalanul biztosítani kellene a bérrendezést. Amennyiben erre a baloldal nem hajlandó és a pécsiek a nyári választáson a jobboldalnak szavaznak bizalmat, akkor ezt az alapvető lépést mindenképpen meg fogjuk tenni annak érdekében, hogy a városban élők a pénzükért  kiszámítható közlekedést kaphassanak – mondta Csizmadia Péter, fideszes frakcióvezető a Tüke Busz Zrt. székházánál tartott sajtótájékoztatón január közepén.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!