Közélet

2010.08.30. 20:41

Százhatvan felett óránként a Pécs-Budapest vasútvonalon?

Szerdától feloldják a Pécs-Budapest vasútvonalat is érintő vágányzárat, amely után javuló szolgáltatást ígér a MÁV. Decembertől csökkenhet a menetidő, 2013 után pedig modernizálják a teljes szakaszt.

Babos Attila

– A 110 millió forintos pályarekonstrukció, és a vágányzár feloldása után reményeink szerint jelentősen csökkennek majd a sajnálatosan előforduló késések Pécs és Budapest között – közölte lapunk érdeklődésére Németh Tibor, a MÁV Zrt. forgalmi alosztályvezető, és Baumgartner Péter, a MÁV-START Zrt. Személyszállítási Központ vezetője. Erre tehát már szerdától számíthatnak a vonattal utazók, máig tart ugyanis a vágányzár.

Azt is ígérték viszont, hogy a Pécs-Budapest IC-k menetidejét csökkenteni tudják valamelyest már a szokásos éves, decemberi menetrend-módosítással. Hogy pontosan ez minek lesz köszönhető, nem derült ki, ám azt kérdésünkre leszögezték, nem a sásdi megálló esetleges kihagyása miatt.

Leszögezték, bizonyos, hogy hosszabb távon semmiképpen sem maradhat olyan a vasúti közlekedés színvonala Pécs és Budapest közt, mint most. A MÁV és a MÁV-START is egyetért abban, hogy fejleszteni kell ezt a vonalat, méghozzá elsődleges céllal a 2013-2014-es uniós költségvetési-tervezési kétéves ciklusban. Pályázni kell tehát, de a szakértők szerint, ha a Közlekedési Minisztérium és a vasúttársaság is a fejlesztés mellett van, meglesz rá az uniós támogatás.

Nagyságrendileg pontosat egyelőre nem lehet mondani, de többmilliárdos fejlesztésről beszélünk. Ebbe a jelenleg egyvágányos szakaszok kétvágányúsítása mellett, az elérhető legnagyobb sebesség feltornászásának technikai biztosítása is beletartozik. Ma vannak olyan szakaszok, ahol legfeljebb óránként 80 kilométeres sebességgel közlekedhet a vonat. Ha a nagyberuházást elvégzik, épp a duplájára nőhet a sebesség.

Továbbra sincs hivatalos közlés a godisai vonalról

A Komló-Godisa vonal lehetséges újraindításáról, és a sásdi „ícés” megálló sorsáról is kérdeztük őket, ám ezekről egyikük sem kívánt nyilatkozni. Lapunk nem hivatalos forrásból úgy értesült, hogy a sásdi megálló marad, és újraindulhat akár már október elsejétől Komló és Godisa közt is a vasúti személyszállítás. Arra sem kaptunk választ, hogy melyek lesznek a közeljövő megyét érintő vasúti infrastrukturális fejlesztései. Hogy megváltozhat-e az a gyakorlat a jövőben, hogy az új, modern szerelvények, a jelentős vagonfelújítások szinte kizárólag Budapest környékén és a nyugati országrészben, a Balatontól északra történnek.

A wifi egyelőre nem megoldható a szerelvényeken

Habár sokat fejlődött a mobilinternet technológia, és a lefedettség is javult azóta, hogy évekkel korábban először felmerült, a MÁV-nak érdemes lenne az IC-ken vezeték nélküli internetet biztosítania, ma is lenne igény a szolgáltatásra. Hisz a vonattal utazók közt többségben vannak az egyetemisták, egyetemi tanárok, üzletemberek. Baumgartner Péter, a MÁV-START Zrt. Személyszállítási Központjának vezetője közölte, műszaki akadálya van a szolgáltatás elindításának, a vonal mentén húzódó felsővezeték-hálózat miatt ez ma nem lehetséges. Minden olyan igényt igyekeznek kielégíteni, amelynek nincs ilyen akadálya, így kerültek 220V-os aljzatok a kocsikba.

Ezek is érdekelhetik