Kultúra

2009.07.20. 13:42

Alföldi Róbert szívesen lenne vámpír

Alföldi Róbert, a Nemzeti Színház igazgatója a főszereplője a Géniusz című új magyar tévéfilmnek, amely jeleneteinek egy részét Pécsett veszik fel. A rendező-színésszel nem sokkal elutazása előtt ültünk le beszélgetni.

Babos Attila

– Egy hetet töltött Pécsett és a környéken a Géniusz forgatása miatt. Visszatérne ide filmezni?
– Habár ennyit egyszerre még nem voltam Pécsett, de korábban, több színházi találkozón is jártam a városban. Pécset imádom, mert ez egy fantasztikus város, azt mondjuk sajnáltam, hogy nem forgathattunk a pécsi színházban (a film színházi jeleneteit Kecskeméten veszik fel – szerk.). Forgattunk azonban egy csodálatos helyen, Püspökszentlászlón is, amely egészen egyszerűen olyan volt mint az álom. Azt hiszem, mindig is ilyen csodálatos helyen szerettem volna élni. Természetesen filmezni is visszatérnék ide.

– Milyen filmet forgatna legszívesebben?
– Imádom a horrorokat.

– Szívesen dirigálna egy pécsi vérfarkasos, vámpíros filmet?
– Ha mód nyílna arra, hogy egy horrorfilmben részt vegyek, biztosan nem a rendező lennék, ha választhatok, hanem a főszereplő, mondjuk egy vámpír.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Alföldi Róbert
[/caption]– Ha már a POSZT-ot szóba hozta: sok ellenzője is van a szemlének a színházi szakmán belül, az utóbbi két évben például azért támadták, hogy túl sok a modern színházi próbálkozás.
– Bárki, bármit mond, akit meghívnak a POSZT-ra, az büszke rá, hogy itt lehet, aki viszont kimarad, az nagyon nem örül neki. Hogy milyen darabokat válogatnak be, ott mindig ízlésről beszélgetünk, egy ember ízléséről, ám az látszott eddig mindig, hogy a lehető legszélesebb spektrumban gondolkodtak a feladatra felkért személyek. Magam azt gondolom, hogy erősíteni kellene a szakmai tapasztalatcsere, vagy konferencia jellegét a fesztiválnak, hasznos volna megbeszélni itt a problémáinkat. Azt is gondolom, hogy a zsűribe külföldieket kellene válogatni, érdekesnek gondolnám, hogy mit szólnak külföldi kritikusok, színházi emberek a magyar darabokhoz.

– A nyelv azonban problémát jelenthet.
– A jó színház nem nyelvkérdés, úgy is kommunikál, hogy nem feltétlenül értünk meg minden szót, ami a színpadról lejön.

– Sok támadás érte, gyakorlatilag mióta elnyerte a Nemzeti Színház igazgatói posztját. Elsősorban amiatt, hogy egy modern, alternatív színházat farag a Nemzetiből.
– Az efféle támadások felszínesek, ha valaki végignézi a repertoárt, rájön, hogy ez nem, vagy így nem igaz. Amúgy pedig semmi más nem történt, mint a nyertes pályázat végrehajtása. Azt teszem, amit ígértem is, amit leírtam, amikor pályáztam az állásra. Nem mellékesen pedig, megfelelve annak, ami szerepelt a pályázati kiírásban: kifejezett cél volt abban ugyanis a modern színházi törekvések erősítése. Azt is természetesnek tartom, hogy egy negyven éves ember mást gondol a színházról, és más elképzelései vannak, mint egy hatvanon túlinak.

– A közönség miként fogadta az új korszakot? Esett vagy emelkedett a nézőszám?
– Összességében többen látogatják a Nemzetit mint előtte, és a bevétel is magasabb. Végeztünk ez irányú felméréseket, voltak, akik elhagyták a színházat, amit fájlalok, de sokan jöttek olyanok, akik korábban nem is jártak nálunk. Ezzel is vádoltak, mégsem lehet mondani, hogy „értelmiségi” színház lennénk, hiszen a legmagasabb iskolai végzettséggel rendelkezők aránya 30 százalék körül van.

– A Nemzetinek progresszívnek, az egész színházi szakmára nézve iránymutatónak kell lennie, avagy egy jó kis népszínházként kell működnie?
– A legfontosabb, hogy élő színházat kell csinálnunk, de példamutatónak is kell lenünk.

– Elvállalta a Géniusz főszerepét, pedig ritkán filmez. Ennyire megtetszett a forgatókönyv?
– Hazudnék, ha azt mondanám, hogy esténként otthon forgatókönyvek tucatjait olvasom, és válogatok a legjobbak között, de számított, hogy jó volt a könyv. Legalább ennyit számított azonban a stáb, kiemelten a producer, a rendező és forgatókönyvíró személye.

Alföldi a Bama stábjának is nyilatkozott:

A külföldi rendezések is szép sikereket hoztak

Alföldi Róbert 1967. november 22-én született Kalocsán. Gyermekkorától színész szeretett volna lenni. 1987-ben, elsőre vették fel a Színházművészeti Főiskola színész szakára. 1992 és 2000 között a Vígszínház társulatának tagja. 1995 óta rendez (Trisztán és Izolda), mára minden műfajban kipróbálta magát. Külföldön is népszerű és sikeres színházi rendező, felkérést kapott Nyitrán, New Yorkban, Portlandben, Prágában is. Több nagy nemzetközi fesztiválra hívták, így 2006-ban a pekingi Shakespeare Fesztiválra. 2003 novemberében, a Mezzo komolyzenei csatornán Gounod Faust című operája elnyerte a hónap operája címet. Hobbija a festészet. 2008. július 1-jétől a Nemzeti Színház igazgatója.

Címkék#Pécs
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!