Életmód

2010.04.25. 10:58

Úszhat-e a kismama?

Új élet növekszik a pocakodban… „Élj egészségesen, és annyit mozogj, amennyitől jól érzed magad! Legalábbis a szárazföldön.” – Ez a leggyakoribb tanács, amit a kismama kap. De mi a helyzet az úszással?

NANA.HU

A mindent átmozgató, kíméletes mozgásra a legjobb megoldás az úszás, mégis a legtöbb várandós nőt gyötri a kérdés: szabad-e egyáltalán, mennyit, hol és mikor?
Úszni, lebegni, a súlytalanságot élvezni csodálatos érzés. Ilyenkor még a kismama hát- és derékpanasza, lábdagadása is feledésbe merül. Mégis megoszlanak a vélemények: az orvosok nagy része nem „engedi” víz közelébe terhes páciensét.




Valóban ártalmas az úszás?

Ha néhány alapszabályt betartasz, nem. Tény, ha pocakkal indulsz úszni, jó, ha tisztában vagy a legfontosabbal: a várandósan fokozottabban ki vagy téve a strand, illetve uszodában való fürdőzés veszélyeinek, mint mások. Ráadásul nemcsak a saját egészségedre, hanem a méhedben lévő magzatra is vigyáznod kell.

Pocakos a medencénél

Örökös vita: merjen-e vízbe merészkedni a kismama, vagy inkább csak az árnyékban pihenve figyelje a fürdőzőket? A nőgyógyász szakorvosok véleménye szerint az egészséges kismama a 30. hét előtt nyugodtan úszhat, azonban később, ha a méhszáj már nem teljesen zárt, a fertőzések elkerülése végett ne menjen a medencébe.


Lemondtam az úszásról

„Nagyon gyakran küzdök gombás fertőzéssel, ezért számomra nem volt kérdés, és az orvosom is megerősített ebben, hogy ez alatt a csodás kilenc hónap alatt „messziről” el kell kerülnöm a strandokat – mondja Tünde, aki most várja második gyermekét. – Aki alapból érzékeny, terhessége alatt fokozottabban veszélyeztetett a kórokozókra.”

Se túl hideg, se túl meleg ne legyen!

Ha kismama vagy, kerüld a kétes tisztaságú vizeket (pl. a bányatavakat), a túlzottan klórozott medencéket. A legcélszerűbb olyan uszodát választanod, ahol babaúszást is szerveznek – itt jobban figyelnek a víz minőségére (PH-jára), így az nagy valószínűséggel nem okoz majd problémát.


„Tilos” fürdened…

– ahol sokan vannak (különösen a népszerű élményfürdőkben és wellnessközpontokban, ahol nagyon sokan megfordulnak). Ha nem szeretnél lemondani az élményről, érdeklődd meg, mikor vannak kevesebben – esetleg, ha tudsz, menj oda nyitásra.

termálvízben, ugyanis a magas hőmérséklet fokozhatja a keringési zavarok kialakulását, és főként az első trimeszterben – alhasi vérbőséget okozva – növelheti a vetélés veszélyét, tágítja az ereket, így visszeres problémákat is okozhat. Emellett a melegben a kórokozók elszaporodása is valószínűbb, mint normál közegben.

túl hideg vízben – mert méhgörcsöt okozhat.

Úszás után mihamarabb vedd le a vizes fürdőruhát, hogy elkerüld a felfázást- és a fertőzésveszélyt!


Elképzelhetetlen volt, hogy ne ússzak

„Rák-jegyű vagyok, lételemem a víz, ezért fel sem merült bennem, hogy a terhességem alatt ne ússzak – meséli Kriszta. – Természetesen nem annyit, mint előtte, és nem akárhol, de hiszem, ha rendszeresen járunk az orvosunkhoz ellenőrzésre, és betartjuk a megfelelő higiéniai előírásokat, nem lesz baj.”


Ami kimondottan jó

Várandósként mindig különleges élmény vízben lenni, a kismamák számára tartott watsu közben átélhető belső utazás és relaxáció pedig a szokásosnál is mélyebb, teljesebb lehet. Ha teheted, próbáld ki! A várandós állapottal járó mozgásszervi terhelés alól felszabadító lebegés (oldva az izmokban, ízületekben, csontokban és a keringésben végbemenő változások keltette kisebb-nagyobb feszültségeket)és finom átmozgatás nemcsak a fizikai közérzeteden javíthat, hanem a lelki feltöltődésedet is segíti.

Természetesen mozgatás közben (watsuban jártas szakember végzi) is tekintettel kell lenni a hormonhatások miatt szokatlanul laza ízületeidre, illetve várandós tested sajátosságaira (a pocakod mindig legyen szabadon és soha ne kerülj kényelmetlen, összenyomott testhelyzetbe).

Ha nyár, akkor tengerpart

A tengerben való fürdőzés a kismamákra nézve is biztonságos, itt a part környékén kell alaposan körülnézned: nem a víztől, inkább a homokban megbújó fertőzésektől, kórokozóktól kell tartanod.

Terhességed alatt tehát a szabályok betartása mellett nyugodtan úszhat, relaxálhatsz. Használd ki a sportolás adta lehetőséget, mert nemcsak a szüléskor jelentős szerepet játszó izmok karbantartásához segít hozzá, hanem a túlzott súlygyarapodástól is megóv.

Ezek is érdekelhetik