2010.09.15. 13:07
Felmondta a szerződést a Mecsekbusz
Azonnali hatállyal, egyoldalúan, rendkívüli módon kezdeményezett szerződésbontást a Mecsekbusz Kft. A Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. kisebbségi tulajdonosa csak az alapfeladatokat nem érintő vállalásokat és kötelezettségeket szabályozó szindikátusi szerződést mondta fel.

A hír kapcsán, néhány órával később, szerda délután rendkívüli sajtótájékoztatót tartott dr. Páva Zsolt, Pécs polgármestere és Nagy Csaba alpolgármester. A legfontosabb kérdésre, hogy a történtek után ma is, holnap is lesz-e kiszámítható buszközlekedés Pécsett, a polgármester határozott igennel felelt. A kérdés nem véletlen, hiszen az elhíresült pécsi buszkiszervezési ügy épp arról szólt, hogy a teljes pécsi buszparkot eladták, majd visszabérelték ugyanattól a külső cégtől, nevezetesen a PK Busrent Kft.-től. Márpedig a PK Busrent többségi tulajdonosa éppen a Mecsekbusz Kft., és a társaság irányítása is a kezükben van.
Nagy Csaba a kérdésre, hogy mi a biztosíték arra, hogy a Busrent ezek után is biztosítja a buszokat a PK Zrt. részére, egyszerű választ adott. A PK Zrt. és a Holding között fennálló közszolgáltatói szerződés továbbra is él, a PK Zrt.-nek biztosítania kell a buszközlekedést. A Busrentet ugyan közvetlenül nem, közvetetten azonban – egy PK Zrt.-vel kötött szerződésen keresztül – ugyanúgy köti a közszolgáltatásra vonatkozó dokumentum. Annak megszegése pedig súlyos következményekkel járna.
Páva Zsolt hangsúlyozta, a Mecsekbusztól szerdáig kértek választ az új buszok beszerzésével kapcsolatosan. A most ismertetett választ kapták, amelynek tulajdonképpen örülnek, és megkönnyebbültek, mert elegük volt már „a sorozatos botrányokból, az eltitkolt gazdasági információkból, a büntető ügyekből, ügyészségi vizsgálatokból, a nehézkes és rugalmatlan tömegközlekedésből”. Ezért Pécs – hasonlóan a vízszolgáltatáshoz – saját kezébe fogja venni a tömegközlekedést is – mondta.
Továbbra is kisebbségi tulajdonosok, és ők adják a vezérigazgatót
A Mecsekbusz lépése a menedzsmentjogokat és a tulajdonosi részesedést elviekben nem érinti, vagyis a cég marad továbbra is a PK Zrt. részvényeinek kisebbségi, 49 százalékos tulajdonosa, és ő adja a vezérigazgatót, az egyszemélyi felelős vezetőt. Jahn Péter, a Mecsekbusz Kft. ügyvezetője egyelőre nem kívánt nyilatkozni. Keczer László, a PK Zrt. vezérigazgatója közölte: tájékoztatták a tulajdonosok az új helyzetről. Ő ma is, holnap is dolgozni fog, és biztosítja, hogy a PK Zrt. ellássa a közszolgáltatói szerződésben foglalt feladatait.
A jövőt illetően feltételezhető, hogy Pécs, illetve a Holding, amint meglesz az új városi közlekedési cég, és az új buszok, azzal köt közszolgáltatási szerződést. A jelenlegi buszparkról, a PK Zrt. vagyonáról, illetve más egyéb, a város, a Mecsekbusz és a PK Zrt. közötti vitás anyagi természetű ügyről viszont hosszas pereskedés kezdődhet.
Új társaság jön
Az elmúlt hónapokban minden lehetséges eszközzel keresték a megoldásokat a PK Zrt.-vel való megegyezésre, de úgy látják, ez részükről egyoldalú törekvés volt – közölte Páva Zsolt. Szerinte az új helyzetben egyszerűbb lesz változtatni, saját kézbe venni a közösségi közlekedés működtetését. Úgy vélte, a részletekről egyelőre korai nyilatkozni, de kijelentette: bár kilenc évig kellene még közlekedniük Pécs utcáin a Busrent által biztosított buszoknak, ezen mielőbb változtatni tudnak, és modern, új buszokkal Magyarország legkorszerűbb helyi közösségi közlekedési szolgáltatását teremthetik meg. Már meg is bízott a területen járatos szakembereket az új társaság alapítására.
Kifejtette: komoly tárgyalásokat kezdeményeznek egy hazai buszos céggel, amely Pécs számára már korábban is kedvező beszállítói ajánlatot adott, és folyamatosan konzultálni fognak a kormánnyal is. Páva Zsolt szerint három, legkésőbb hat hónap múlva itt lehetnek az új buszok, amelyeket már az új városi cég rendelhet meg, akár hitel vagy lízing segítségével is.