Drágulás

2021.02.04. 14:00

Az év második felére magához tért a piac

A koronavírus-járvány tavasszal a szektorra is negatív hatással volt, ám szépen lassan újra felélénkült a piac, visszatért a vásárlási kedv.

Tóth Viktória

20201202 Székesfehérvár Illusztráció A COVID-19 hatása a használt autók piacára A képen: A Sturcz Autó Kft. használt gépjármű kereskedés telephelye a megyeszékhelyen Fotó: Nagy Norbert NN Fejér Megyei Hírlap

Fotó: Nagy Norbert

A koronavírus berobbanása után általánosságban csökkentették nem létfontosságú kiadásaikat az emberek, ez az autópiacra is hatással volt. A használtautó-kereskedők nagy része is szembesült azzal, hogy bevételeik visszaestek a járvány kapcsán elrendelt veszélyhelyzetben. Ennek egyik oka, hogy sokan helyesen betartották a „maradj otthon” elvet, másrészt jóval kevesebb használt jármű érkezett külföldről, ami a kínálatot is csökkentette.

Török Tamás kereskedőtől, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (mgoe.hu) titkárától megtudtuk, hogy a veszélyhelyzettel kapcsolatos intézkedések fokozatos visszavonásával a használtautó-behozatalban is megindult a lassú növekedés, a potenciális vásárlók is szép lassan visszatértek. Mint mondta, a vírus első hullámának idején legtöbben a kis értékű (500 ezer forint alatti) használt autókat keresték, a vásárlók ebben az időszakban óvatosabban költöttek.

– Majd ezután, körülbelül nyár közepétől rendeződött a használtautó-piac. Sőt, az év vége felé fel is lendült egy kicsit, de a tavaszi viszonyok miatt egy átlagos évnek mondható a tavalyi – fogalmazott Török Tamás.

Annak, aki a vásárláson gondolkodik, fontos tudnia, hogy nagy áremelkedés (akár 10 százalékos) tapasztalható jelenleg is és valószínűleg folytatódik a jövőben is a használtautó-piacon. Ennek egyik oka, hogy a vírus miatt bevezetett korlátozások miatt a külföldi – például osztrák, német vagy olasz – piacokon is kevés autóértékesítés volt, nehezebb behozni autót hazánkba. A másik ok pedig, hogy a forint az utóbbi időszakban szinte folyamatosan gyengült az euróval szemben, jelenleg is 360 körül jár a jegyzés.

A tapasztalatok alapján az évtizedek alatt megváltoztak a vásárlói szokások. Egyre kevesebb a magáneladó, többen választják a kereskedéseket, ahol elérhető a hitelügyintézés, könnyebben érvényesíthető a szavatossági igény is. Tavaly a használtautó-vásárláskor is élt a hitelfelvétel kapcsán a kormány által bevezetett 5,90%-os THM-plafon, mely szintén vásárlásra sarkallhatta az opcionális vevőket.

Az Opel, a Volkswagen és a Suzuki tavaly is népszerű volt

A DataHouse autópiaci adatszolgáltató tavalyi évre vonatkozó adatai alapján kiderült, hogy a hazai használtautó-piacon hat hagyományosan meghatározó márka autói biztosították a teljes forgalom több mint felét.

Az első helyen, – mint évek óta – továbbra is az Opel áll több mint 12 százalékkal, de Volkswagenekkel is sokat találkozhatunk a magyar utakon, ez a márka 10,2 százalékos részarányával a második lett a toplistán. Suzukit még mindig sokan vesznek, az éves forgalomból 8,9 százalékot húzott be a márka. A negyedik helyen a Ford áll 8,1 százalékkal, s érdekes, még az ötödik és hatodik pozíció is, előbbi lett a BMW 6 százalékkal, utóbbi pedig a Renault a maga 5,7 százalékával.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!