2022.01.06. 17:33
Már nem lesz elég a zöld rendszám az ingyenes parkoláshoz Pécsen
Szigorított az elektromos autók ingyenes parkolásán a pécsi városháza, a jövőben csak tisztán elektromos autók parkolhatnak majd ingyen. Kővári János nem ért egyet azzal, hogy csak a legtehetősebbeknek nem kell fizetniük valamiért.
Fotó: L. L.
Egy szakportál szúrta ki csütörtökön, hogy a pécsi önkormányzat rendeletben úgy határozott, hogy az összes zöld rendszámos autóra nem, csakis a tisztán elektromos meghajtású járművekre lesz érvényes az ingyenes parkolás.
A hír meglepően gyorsan végigment az országos médiában, ugyanis a pécsi városvezetés döntése, hogy megkülönböztetik a tisztán elektromos és a tölthető (plug-in) hibridautókat, példa nélküli Magyarországon.
Kővári: ne legyen megkülönböztetés!
Érdekes kérdés, hogy mennyire igazságos különbséget tenni ilyen módon zöld rendszámos és zöld rendszámos autó között. A hír felröppenése után sok olyan hozzászólást lehetett olvasni a legnépszerűbb közösségi oldalon, miszerint jó döntés született. Azok voltak ezen a véleményen, akik szerint nem jó, hogy a zöld rendszámos autók gazdái ilyen anyagi előnyöket élveznek.
A pécsi önkormányzat rendelete értelmében viszont a tisztán elektromos autókkal még mindig ingyen lehet majd parkolni. Az ilyen kis hatótávolságú járművek ugyan nem a legdrágább kategóriába tartoznak, ám az általunk megkérdezett autópiaci szakértő szerint, aki ilyet vesz, annak épp azért, mert nem lehet vele hosszú utat megtenni, általában van még egy autója. A nagyobb hatótávolságú tisztán elektromos autókat pedig jellemzően a legtehetősebbek engedhetik meg maguknak.
Kővári János, a belváros képviselője, az önkormányzat zöldbizottságának tagja úgy véli, hogy – ugyan a zöld rendszámos járművek ingyenes parkolása alapvetően jó célt szolgált – előbb-utóbb mindenkinek fizetnie kellene a parkolásért, éppen azért, mert az elektromos autók megvásárlását még jó ideig csak a vagyonosabbak engedhetik meg maguknak.
– Azt a fajta megkülönböztetést viszont nem támogatjuk, hogy valami csak a leggazdagabbaknak ne kerüljön pénzbe – tette hozzá.
Nem a zöldbiztos elképzelése valósult meg
– Az ilyen jármű természetesen éppúgy foglalja a helyet, mint a többi, viszont jelen pillanatban érdek, hogy támogassuk használatukat. Az ilyen támogatásnak több értelme van, mint a plusz egymillió forintos állami apanázsnak, amire az ilyen járművek vásárlói pályázhattak – írta válaszában Kóbor József városi zöldbiztos lapunk megkeresésére.
Azt viszont elárulta, ő személy szerint ezen is szigorított volna úgy, hogy csak a megosztásos-közösségi használatú járművekre (taxi, bérautó, nem személyi használatú céges jármű) vonatkozzon az ingyenes parkolás, magángépjárművekre nem. Hozzátette: ez alól kivételt képeznének elképzelése szerint a mozgássérültek.
Máshol nem tettek különbséget
A jogszabály értelmében a tisztán elektromos autóval is csak akkor lehet ingyenesen parkolni a város fizető övezeteiben, ha előzetesen regisztrálták a járművet, ám a rendelet csak akkor lép hatályba, ha vége a koronavírus miatt elrendelt veszélyhelyzetnek.
Pécs előtt Szombathelyen is szigorítottak már a zöld rendszámos autók ingyenes parkolásán, de ott nem tettek különbséget tisztán elektromos és a plug-in hibridek között. Ott a belváros bizonyos területein semmilyen járművel nem lehet ingyen parkolni.