2022.06.27. 07:00
Törik az aszfalt, megreped a beton a túlsúlyos teherautók alatt
Pécsett az elmúlt években egyre több egykori szőlőt, pincét, hétvégi telket építenek be. Mint olvasóink is jelezték, a régi épületek helyét átveszik a modern, több tíz-, vagy százmilliós villák, társasházak, miközben a megközelítést biztosító utak nem követték a fejlesztéseket, 20–30 tonnás teherautók, betonkeverők teszik tönkre a város kisebb útjait.
Fotó: Shutterstock
Lapunk kérdésére Märcz János, a Pécsi Közterület-felügyelet vezetője elmondta, a hozzájuk érkező bejelentéseket minden alkalommal kivizsgálják és ellenőrzést tartanak a bejelentett útvonalakon. Az esetek túlnyomó többségében az útvonalengedélyek rendben vannak, de előfordul ennek ellenkezője is.
– Azok közül, akiknek nem volt érvényes engedélyük, négyen figyelmeztetést kaptak, közel tíz esetben bírságot szabtunk ki, illetve feljelentést tettünk – mondta.
A probléma elsősorban az, hogy a legtöbb betonmixernek van engedélye, vagyis legálisan hajtanak rá az utakra, amelyek komolyabban károsodnak, helyreállításuk több millióba, tízmillióba kerülne.
A városi közutakat kezelő Biokom Nkft. azt közölte, hogy még egy 2018-as polgármesteri állásfoglalás alapján járnak el a dűlőutak útvonalengedélyeinek kiadása során. Érvelésük szerint mivel a Pécsi Építési Szabályzat is megengedi számos korábbi hétvégi házas telken az új lakóingatlanok építését, ezekhez „elengedhetetlenné válik az érvényben lévő súlykorlátozás feletti össztömegű járművek behajtása”. Hozzátették: a kiadott útvonalengedélyekben a közút kezelője maximalizálja, hogy egy fordulóval bizonyos építőanyagokból mekkora össztömeg szállítható az építési helyszínre, illetve meghatározza az útvonalat is. A feltételek betartatása, ellenőrzése, szükség esetén az intézkedés lefolytatása a rendőrség és a közterület-felügyelet hatásköre.
Azt mondták, hogy a kiadott útvonalengedélyekben minden esetben szerepel, hogy az útburkolatban okozott károkért a kérelmező tartozik felelősséggel. Helyszíni bejárások, illetve lakossági jelzések alapján az elmúlt években több esetben is felszólította a közútkezelő a kérelmezőt a megrongált útburkolat helyreállítására, a kivitelezéssel összefüggésben beszennyezett úttest tisztítására, az építőanyag eltávolítására. A felszólításokban foglaltaknak eddig minden esetben eleget tett az érintett, nem vált még szükségessé a közlekedési hatóság bevonása.
A Biokom kiemelte, a vállalat a meglévő állapotot kezeli, a rendeletalkotás, egyéb szabályozás kialakítása az önkormányzat feladata.
Elmondható, hogy egyre nehezebb „tetten érni” az elkövetőket, egy-egy összetört útburkolatot foghatnak alapozási problémákra, vízalámosásra, ráadásul nincs arra sem kapacitás, hogy az utakat behatóbban vizsgálják meg egy terhelés után.
Lapunk úgy tudja, hogy a városházán még megmaradt, valóban szakmai berkekben is egyre többen gondolják úgy, hogy nem szabadna ezeken a dűlőutakon az építkezésekhez hatalmas teherautókkal szállítani, hiszen az építőanyagot kisebb gépjárművekkel is a helyszínre hordhatják.
A baloldali városvezetés MSZP-közeli sajtókapcsolati tanácsadója, és kollégái ezúttal sem reagáltak a megkeresésünkre.