Valódi közösséget alkotnak

2023.04.04. 14:42

A Mathias Corvinus Collegium felvételt hirdet Egyetemi Programjába

Az MCC küldetéséről és Egyetemi Programjáról beszélgettünk Pónusz Róberttel, az MCC pécsi képviseletének vezetőjével, valamint Miklai Kamillával, a PTE ÁJK másodéves jog és Hardi Ádámmal, a PTE KTK szintén másodéves pénzügy-számvitel szakos hallgatójával az MCC-ben megélt tapasztalataikról és lehetőségeikről.

Munkatársunktól

Pónusz Róbert, Hardi Ádám, Miklai Kamilla

Mi az MCC küldetése? 

P.R.: Az MCC, egy egyedülálló nemzeti vállalkozás, mely tehetséggondozással foglalkozik és a tehetséges, szorgalmas magyar fiatalokat célozza Magyarországon, illetve a külhoni régiókban egyaránt. Programjaink során ingyenesen biztosítunk magas színvonalú, kiegészítő képzéseket, melyek meghaladják a hagyományos oktatási kereteket. Fontos hangsúlyozni, hogy az MCC nem konkurál a köz- és a felsőoktatási intézményekkel, sokkal inkább az ott folyó magas színvonalú munkára épít, s azt egészíti ki.  Mindaz, amit az MCC nyújt a magyar fiataloknak példa nélküli a világban: bár számos szervezet kínál versenyképes tehetséggondozási és karriergyorsító szolgáltatásokat, ugyanakkor ezekért jellemzően jelentős összeget kérnek el, míg az MCC keretében mindez ingyenes a magyar diákoknak.

Mit nyújt az MCC Egyetemi Programja?

P.R.: Az Egyetemi Program Pécsett egy három évből álló időszak, mely egyéves Juniorképzésből és erre épülve kétéves iskolarendszerű képzésből áll. A program jellemzője, hogy interdiszciplináris módszertant követve biztosít karriergyorsítási lehetőséget és kiváló közösséget a magyar – jelen esetben a PTE-s – egyetemisták számára. A diákok az egyetemi képzésben megtanulják a különféle szakokon többek között, hogyan legyenek mérnökök, orvosok, jogászok, közgazdászok vagy pedagógusok; az MCC-ben pedig biztosítjuk számukra, hogy olyan szakterületeken mélyüljenek el, melyek nem feladatai a felsőoktatásnak, ugyanakkor fontos szereppel rendelkezhetnek a jövőbeli szakmai karrier eléréséhez. A Juniorképzés során, az első évben egy közös nevezőre hozott alaptudást biztosítunk a diákoknak; ezt követően a hallgatók az MCC iskoláiba tudnak felvételizni érdeklődési körüknek megfelelően. Fontos megjegyezni, hogy az MCC-s felvételinél nem az számít, hogy ki, mit tanul az egyetemen, sokkal inkább az, hogy mi az a szakterület, ami iránt elkötelezetten érdeklődik. Találkozhatunk igazán izgalmas kombinációkkal is; hadd emeljek ki egyet: jövőbeli építészmérnök, aki az MCC-ben pszichológiát tanul annak érdekében, hogy megtapasztalja, az általa a jövőben tervezett terek, hogyan hatnak majd az azokat használókra. Ez a példa azért is szemlélteti jól a felsőoktatási és az MCC-s világban rejlő összefonódást, mert bemutatja, tökéletesen megfér egymás mellett a hagyományos egyetemi oktatás és az MCC által nyújtott kiegészítő képzés. Azt javaslom, meséljenek saját tapasztalataikról az MCC diákjai; Miklai Kamilla és Hardi Ádám.

Hogyan kerültetek kapcsolatba az MCC-vel?

– M.K.: Az MCC koncepciójával először a pécsi “Pont Ott Parti”-n ismerkedtem meg, miután kihirdették a ponthatárokat és egyértelművé vált számomra, hogy Pécsett fogok élni és tanulni. Itt találkoztam az MCC standjával.

– H.A.: Én az MCC-vel már gimnazistaként megismerkedtem, amikor is ötödik lettem az MCC saját szervezésű, országos, Bonus Intra történelemversenyén. Már akkor megtetszett a Collegium missziója, és az általa kínált lehetőségek. A jövőben makroközgazdászként szeretnék elhelyezkedni, de szívesen foglalkoznék politikaitudományokkal is. Az MCC-ben a hallgatói aktivitásom mellett lehetőségem van diákprojektekben is részt venni, ezek közül kiemelném a Lexikát, amelynek célja a középiskolások történelemtanulásban való támogatása ingyenesen elérhető hanganyagokkal.

– Miért döntöttetek úgy, hogy jelentkeztek az MCC egyetemi programjába?

– M.K.: Az említett „Pont Ott Partin” -n, egy tartalmas és informatív beszélgetés után Pónusz Róbert, az MCC pécsi képviseletvezetője meggyőzött, hogy jelentkezzek az MCC Junior Programba, amely abban a félévben indult először a városban. Az MCC Junior Program sikeres teljesítése után nem is volt kérdés számomra, hogy szeretném folytatni a munkát és a tanulást az MCC intézményén belül.

– H.A.: Úgy gondoltam, hogy az MCC egy kihagyhatatlan lehetőséget kínál, hiszen ingyenes nyelvtanulás, lakhatás, és ösztöndíj mellett megalapozhatja a jövőbeli szakmai előmenetelem, és egy olyan közösséghez tartozhatok, amelyhez egy egész életen át fordulhatok. 

– Mennyi többlet terhet jelent nektek az MCC, az egyetemi tanulmányaitok mellett, cserébe mit ad nektek? Milyen előnyökkel indultok MCC-s ként a többi hallgatóval szemben?

– M.K.: Joghallgatóként elfoglaltnak mondhatom magam. Mindazonáltal az MCC hozzásegít ahhoz, hogy az egyetemi és az MCC-s kurzusokat össze lehessen egyeztetni. Ehhez hozzájárul az oktatók rugalmassága és a vezetőség segítsége is az egyéni tanrend kérelmezéséhez. Ezen kettős oktatási rendszer által nagyobb a leterheltségünk, mint egy átlagos diáknak, mindazonáltal az alapítvány olyan ismeretanyagot, képességeket, szakmai iránymutatást és fejlesztést ad, amit a konvencionális oktatás keretein belül nem tudunk elsajátítani.

– H.A.: Esetemben a Collegiumi elfoglaltságok átlagosan naponta csupán 1-2 órát jelentenek, amit tökéletesen össze tudok egyeztetni az egyetemi tanulmányaimmal, hiszen az MCC-s foglalkozások általában délutánonként vannak, ekkorra az óráim már véget érnek. Úgy gondolom, hogy az MCC-ben töltött idő minden perce hasznos, hiszen olyan szakmai tudást szerezhetünk meg, amit az egyetemen esélyem sem lenne, olyan neves előadóktól, tanároktól, akik nem csak itthon, de nemzetközileg is elismertek. Az MCC a tudás mellett egy nagyon szoros, baráti közösséget is ad. Mindemellett nagy hangsúlyt fektetnek a munkaerőpiaci versenyre való felkészítésünkben, ugyanis olyan foglalkozásokon vehetünk részt, ahol a manapság már elengedhetetlen soft skill-jeinket fejlesztjük. A felhalmozott tudás és a barátságok, kapcsolatok mellett talán ez az egyik leghangsúlyosabb előnye a programnak.

Milyen szakmai projektekben veszel részt, ami az MCC-hez köthető?

– M.K.: Jelenleg az egyik projektem, amiben vidéki divízió vezető vagyok, az “Emlékőrök” nevet viseli. Célja, hogy a diákok részt vegyenek olyan foglalkozásokon, workshopokon és tanulmányi utazásokon, amik az I. és II. világháborúval és azok emlékezetével foglalkoznak. Mindemellett a diákoknak lehetőségük lesz a “Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e. V.” által rendezett eseményekre, táboraiba való jelentkezésre, amely szervezet aktív partnerünk a projekt megvalósításában. Az “Emlékőrök” mellett felvételt nyertem a Holló nevezetű projektbe is, amelynek fő célja az MCC-n belüli közösségszervezés. Ezek a projektek hozzásegítenek ahhoz, hogy diák létünkre belelássunk az adminisztrációs munka és a programszervezés működésébe, és elsajátítsuk a sikeres kommunikáció és hálózatépítés technikáit.

– H.A.: Én a Lexika névre hallgató projektben veszek részt, ami középiskolás diákoknak kínál lehetőséget, hogy történelemből a tankönyveken és a tanórákon túl más, hatékony módon is elsajátíthassák az ismereteket. Napi szinten utazunk 1-2 órát csak az iskolába és onnan haza. Ez sokaknál holtidő, amikor nem történik semmi hasznos. Többek között ez adta a projekt alapötletét, hogy az ilyen időket hogyan lehetne hasznosan tölteni. A projekt 10 perces hanganyagokat kínál, amik egy-egy-egy témán haladnak végig. Ezeket az anyagokat Spotify- és Youtube-csatornán érhetik el a diákok és a tanárok is. A hanganyagok mellett podcastok is megjelennek, amik például történelem tanárokkal készültek a kedvenc témáikról. Az anyagokon kívül további platformokon, mint Facebook, Instagram és TikTok oldalakon jelennek meg érdekes, történelemmel kapcsolatos anyagok. A jövőben fizikából, matematikából, irodalomból és más tárgyakból is készülnek hanganyagok, de ehhez, egy ilyen friss a projekt esetén, még időre van szükségünk. Az anyagok a középszintű történelem érettségi legalább 70%-át fedik le, mégis hangsúlyozandó, hogy ezek az anyagok nem helyettesítik a történelemórákat és az otthoni felkészülést. Az anyagokat középiskolai történelem tanárok és akadémiai szakemberek lektorálták, mint például Hahner Péter professzor úr.

– Igaz, hogy az MCC-s diákok nemcsak a kurzusokon találkoznak, hanem együtt is lakhatnak? Szerveztek közösségi programokat is?

– H.A.: Ez így van, az MCC ingyenes lakhatást is biztosít, amely önmagában óriási segítség az egyetemistáknak. A közös lakás természetesen nagyon jót tesz a közösségnek, és a csapatmunkának is. Természetesen nem csak a tanuláson van a hangsúly, hiszen több közösségi programot és csapatépítőt is szervezünk, helyi, regionális és országos szinten egyaránt, ahol kötetlenül tudunk beszélgetni, mulatni, kapcsolatokat építeni.

– M.K.: Igen, ám a jelenlegi állapot viszonylag ideiglenes, ugyanis az építkezési és felújítási folyamatok már zajlanak a Tiszti Kaszinóban, ami helyet ad majd az új alapítványi kollégiumnak. Az együttélés lehetővé teszi számunkra, hogy a kurzusokon és programokon kívül aktívan tudjuk az MCC-s közösséget építeni és minőségi időt eltölteni egymással.

– Milyen ösztöndíjakat nyerhet el egy MCC-s diák? 

– M.K.: Az MCC-ben egy teljesítmény alapú ösztöndíj rendszer működik, tehát minél aktívabb és szorgalmasabb egy diák, annál jobban tudja támogatni az alapítvány. Ezen felül a diákok számos ösztöndíj programra jelentkezhetnek. Ilyen többek között a “Training Grant” ösztöndíj, melynek célja egy rövid távú, külföldi képzési lehetőség megvalósítása, vagy a “Fellowship Program”, amely egy 3 hónapos kutatási és szakmai gyakorlati lehetőséget biztosít neves, nemzetközi think tank-eknél, kutatási vagy akadémiai intézményeknél. Az ösztöndíjakon kívül az MCC számos külföldi tanulmányutat szervez mindenféle témakörben. Ezek a tanulmányi utak kiváló lehetőséget jelentenek a szakmai fejlődésre és a networkingre is. Ilyen tanulmányút keretében volt szerencsém legutóbb Luxemburgba utazni, ahol az Európai Unió Bíróságára látogattunk. Témánk az Európai Unió integrációs tevékenysége és védelme volt.

– H.A.: Ahogy Kamilla említette, számos nemzetközi ösztöndíj lehetőség is rendelkezésre áll. Nem véletlen, hogy az egyik legnépszerűbb ezek közül, a már említett MCC „Fellowship Program”, aminek keretein belül a hallgatók 3-4 hónapot tölthetnek el egy partnerintézménynél, ahol lehetőségünk van dolgozni vagy kutatást végezni. A pénzbeli támogatás mellett egy helyi mentort is biztosítanak, aki segít a kutatásban, valamint a külföldi mindennapokban egyaránt. Az MCC közel az összes európai országban, az Egyesült Államokban, Ázsiában, valamint Indiában is rendelkezik ilyen kapcsolatokkal. Ezen kívül meg kell említeni az Erasmus+ mobilitás programot is, aminek segítségével a diákok a megnyert Erasmus pályázat mellett további támogatást kaphatnak az MCC-től. Fontos szerepet játszanak az egyetemi programban a tanulmányutak, amelyek leginkább egy-egy külföldi konferencia vagy szakmai rendezvény köré épülnek. Ezek a tanulmányutak 4-5 napot tesznek ki, amikor is az említett konferencia mellett egyéb szakmai-kulturális programokon is részt veszünk, valamint találkozhatunk helyi közéleti szereplőkkel és híres szakmabeliekkel. Ilyen tanulmányutakon vehettem részt én is tavaly, Brüsszelben és az USA-ban, Miamiban. 

– Az MCC szervez városi rendezvényeket is. Ezeken bárki részt vehet?

– M.K.: A városi rendezvényeink mindenki számára látogathatóak. A rendezvények előadói neves professzorok, kutatók, intézet vezetők és szaktekintélyek. Sok esetben az MCC-s diákoknak lehetősége van a városi rendezvényeket konferálni, így fejleszthetjük retorikai készségeinket és előadási technikáinkat.

– H.A.: Úgy gondolom, hogy egy- egy ilyen nyílt esemény alkalmával bepillantást nyerhet bárki a Collegium szakmai életébe, valamint hiszem azt, hogy olyan tudásra tehet szert a résztvevő, amit máshol nehezen tudna megkapni, ráadásul a tanulás mellett ez egy kiváló kikapcsolódási lehetőség is. 

– Mik a jövőbeli terveid, és ehhez hogyan segíthet hozzá az MCC?

– M.K.: Legközelebbi terveim közt szerepel egy TDK dolgozat megírása, amelyhez az MCC kurzusai, ismeretanyagai és oktatói is segítségemre lesznek. Emellett célom egy olasz nyelvvizsga megszerzése, mely nyelvet az MCC-ben kezdtem el tanulni a Junior Programban. Ezen felül szeretnék minél többet utazni és első kézből megtapasztalni más országok joggyakorlatát, judikatúráját és alkotmányos működését. Mindezen tudást aktívan felhasználom kutatásaimhoz, publikációimhoz és jövőbeli szakdolgozatomhoz.

– H.A.: A jövőben tüzetesebben szeretnék foglalkozni politikai gazdaságtannal, valamint makrogazdasági folyamatokkal. Ennek az alapjait az MCC a lehető legjobban tudja támogatni, hiszen az előbb említett területeket legjobban egy interdiszciplináris szemüvegen keresztül lehet megnézni, amit a tanári gárda szakmai felkészültsége, és annak sokszínűségéből eredően nagyon könnyű felvenni. 

– Mit szeretsz legjobban az MCC-ben és kinek ajánlanád?

– M.K.: Az MCC olyan diákoknak tudnám ajánlani, akik ambiciózusok, rugalmasak és szorgalmasok, de mindenekelőtt nyitottak az őket körülvevő világra, és elhivatottak, hogy megismerjék azt. Ez az egyedülálló tehetséggondozási program lehetőséget nyújt, hogy a hagyományos köz-és egyetemi oktatásban tanultakat kiegészítse és egy magasabb szintre emelje, nem csupán egy területet érintően, hanem interdiszciplináris jelleggel. Ha egy dolgot kellene kiemelnem, amit szeretek az MCC-ben, az talán az lenne, hogy nem csak az ország határain belül karolja fel a diákokat, hanem aktívan építi a határon túli magyar érdek-és értékközösséget. Az MCC egyre több helyen van jelen a Kárpát-medencében, hogy olyan ismeretek adhasson át a diákoknak, amit máshol nem kaphatnak meg, s közben egy olyan közösséget építsen számukra, ahol kiteljesedhetnek.

– H.A.: Az MCC-ben a legjobban a közösséget és a nemzetközi lehetőségeket szeretem. Úgy gondolom, hogy a Collegiumban a hallgatók nem csak egymással, hanem nagyon gyakran egymástól is tanulnak. A közösségünk nagyon családias és teret ad az egyén fejlődésének. Ajánlom minden olyan fiatalnak, aki többet szeretne kihozni egyetemi éveiből, mint az átlag, és keresi a feledhetetlen kalandokat. 

Az MCC Egyetemi Programja 2023. április 16. (vasárnapig) várja az elsőéves, nappali tagozatos PTE hallgatók jelentkezését az alábbi iskoláiba:

  • Jogi
  • Közgazdasági
  • Nemzetközi Kapcsolatok
  • Mindset-Pszichológia
  • Média
  • Társadalom-és Történelemtudomány

Jelentkezési felület: https://feliratkozas.mcc.hu/hu/iskolak-felveteli-jelentkezes-2023-videk

 


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában